Een animatie video maken? Wij vertellen je hoe

Een animatie video maken is leuk. Én een uitdaging. Want hoe maak je een animatie die in korte tijd alle belangrijke informatie vertelt en ook nog eens visueel aantrekkelijk is? En wanneer je een animatie in opdracht van iemand wilt maken: hoe ga je om met de wensen en behoeften van jouw opdrachtgever?

Om jou hierbij te helpen hebben wij een stappenplan gemaakt. Zorg dat je geen enkele stap overslaat, om zo een animatie te maken waar jij én anderen blij van worden!

1:47

BMN // 3D animatie

Jou werkwijze en ideeën op een unieke manier weergeven met behulp van 3D animatie.

1:52

BIJ12 // 2D animatie

Een 2D animatie is de perfecte manier om complexe materie op een simpele en heldere manier uit te leggen.

0:35

Drost Coatings // Tekenanimatie

Laat op heldere en speelse wijze zien wat er speelt binnen jouw bedrijf.

Stap 1 – Bepaal het doel

Het allereerste dat je doet bij het maken van een animatie video is helder krijgen wat het doel van de animatie is. Hierbij is het belangrijk om de doelgroep die jouw animatie gaat bekijken in gedachten te houden. Wij stellen vaak de volgende vraag: “Wat moet jouw doelgroep na het zien van de animatie video doen of onthouden?”. Zorg ervoor dat je uiteindelijk een kort, concreet en meetbaar antwoord kunt geven op deze vraag, want dit vormt de basis voor de gehele animatie en maakt het mogelijk om na afloop te meten of de animatie succesvol is.

Doel - BLOG - Animatie maken - ZoomWorks - GIF - WIT

Ben je stiekem op zoek naar een partij die een animatie video voor jou kan maken?

In ons portfolio vind je een selectie van animaties die wij voor onze klanten hebben gemaakt. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, wij helpen je graag verder!

Stap 2 – Bedenk een concept

Wanneer het doel helder is, is het tijd voor de volgende stap: het bedenken van een pakkend concept. Ga op onderzoek uit, kijk wat concurrenten doen, ga op zoek naar de laatste trends en lees je in. Laat vanuit hier jouw creativiteit lopen en bedenk een unieke, grove verhaallijn. Altijd met het doel van de animatie video en de doelgroep in je achterhoofd. Wij beschrijven vaak kort wat we gaan maken, voor wie, wat de boodschap is, wat de globale flow van de animatie video wordt én het allerbelangrijkste: waarom. Zorg dat het overkoepelende idee en de achterliggende gedachte van jouw concept helder zijn, zodat je een mooie basis hebt om op verder te bouwen.

Stap 3 – Werk een voice-over, verhaallijn en stijl uit

Staat het globale verhaal? Dan is het tijd voor de voice-over tekst! Laten we meteen met de deur in huis vallen: schrijftaal is géén voice-over taal. Je zult je verhaal moeten vertalen naar simpele spreektaal. Een handig ezelbruggetje hiervoor is de KISS-methode: Keep It Simple Stupid. Daarnaast kunnen we het niet vaak genoeg zeggen: hou het kort! De ideale lengte van een animatie ligt rond de 90 seconden. Wil je wat meer vertellen, dan kun je het rekken tot 2 minuten. Langer dan dat en kijkers verliezen hun aandacht, klikken weg en de animatie schiet zijn doel voorbij.

Maar vergeet niet: een animatie is een combinatie van tekst en beeld. Daar ligt de kracht. Zorg er dan ook voor dat je tijdens het schrijven al beelden in je hoofd hebt die bij de verhaallijn passen en schrijf ze op. Alleen dan kun je jouw verhaal kort en krachtig overbrengen. Werk een aantal beelden uit tot stijlframes. Dit zijn een aantal afbeeldingen die laten zien hoe de animatie er volgens jou uit moet zien. Deze zogenoemde ‘stijlframes’ maak je op de computer met speciale designsoftware. Kennis van vormgeving, kleurtheorie en stijlgebruik zijn hierbij van groot belang. Maar denk goed na over wat je maakt en waarom je voor dit beeld en deze stijl kiest. Doe niks zomaar, maar hou altijd de doelgroep in gedachten en maak bewuste keuzes.

Checklist - BLOG - Animatie maken - ZoomWorks - GIF - WIT
Het is knap hoe ZoomWorks zulke begrijpelijke animaties kan maken

Stap 4 – Ontwikkel een storyboard. “Een soort Donald Duck story”.

Je hebt al een voorschot gedaan met de storyline, maar nu is het zaak voor de details: het storyboard. Deel jouw voice-over tekst op in verschillende scenes en werk voor iedere scene een stijlframe uit. Uiteindelijk ontstaat er een soort stripverhaal. Maar je bent er nog niet! Wanneer je alle scenes hebt uitgewerkt is het belangrijk om bij iedere scene te beschrijven wat er in beeld gebeurt. Hoe verschijnt een element in beeld, wanneer, in welke volgorde, enzovoort. Hoe duidelijker je ieder ding beschrijft, hoe makkelijker je het voor jezelf maakt in de animatiefase.

Stap 5 – Breng het verhaal tot leven

Tijd om te animeren! Met behulp van professionele grafische software heb je de volledige controle over ieder element dat je ziet. Je kunt spelen met de positie, de grootte, doorzichtigheid en ga zo maar door. Deze informatie leg je vast in het programma door zogenaamde keyframes te plaatsen: ankerpunten met belangrijke gegevens. Een groot ding bij animatie is de timing. Probeer een flow te creëren waar precies genoeg tijd wordt genomen om een scene goed in je op te nemen en zorg ervoor dat de animatie niet te snel of te traag gaat. Wij laten vaak eerst de voice-over tekst inspreken, zetten deze goed en gaan op basis daarvan de animatie timen.

Verhaal tot leven - BLOG - Animatie maken - ZoomWorks - GIF - WIT

Ben je stiekem op zoek naar een partij die een animatie video voor jou kan maken?

In ons portfolio vind je een selectie van animaties die wij voor onze klanten hebben gemaakt. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, wij helpen je graag verder!

Stap 6 – Versterk jouw animatie door audio

Een animatie is niet af zonder audio. Zorg eerst dat je de voice-over stem zo bewerkt dat hij direct is en er uit springt. Ga vervolgens op zoek naar bijpassende muziek of componeer zelf een muziekstuk dat aansluit bij de beelden. Door geluidseffecten toe te voegen kun je bepaalde bewegingen en elementen uit de animatie video benadrukken. Doe dit echter met mate, zodat het niet afleidt van het verhaal. Zorg ten slotte dat je alle verschillende audiosporen goed op elkaar afstemt en dat de volumes matchen met elkaar.

Stap 7 – Verspreid jouw animatie

Wanneer de animatie klaar is, is het tijd om deze te verspreiden. Een animatie maken is gaaf, maar je wilt natuurlijk ook dat deze gezien wordt. Zorg dan ook dat je weet waar jouw doelgroep zich online bevindt. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van populaire social media platforms, zoals LinkedIn, Facebook, YouTube of Instagram. Maar je kunt jouw animatie video ook via e-mail, intranet, website of presentatie verspreiden. Pas eventueel je animatie hier op aan.

Verspreiden - BLOG - Animatie maken - ZoomWorks - GIF - WIT
‘Wil je liever jouw animatie laten maken?’
Dat kan! Wij hebben veel ervaring met het maken van animatie en helpen je graag verder.
Thomas Tank
Mede-eigenaar en o.a. verantwoordelijk voor new business.