x
x

Stuur mij een demo en meer info

Het 3H-model: versimpel én versterk jouw marketing

Een videostrategie was nog nooit zo makkelijk

Video is een belangrijk onderdeel van iedere marketing strategie. Dat wist je al. Maar welk soort video zet je wanneer in? En hoe bouw je met behulp van video een band op met jouw doelgroep? Vaak worden er uitgebreide strategieën bedacht. Het nadeel hiervan is dat deze vaak lastig zijn vol te houden op de lange termijn.

Ons advies: hou het simpel en haalbaar. Met het 3H-model van Google kun je een consistente én simpele video strategie opstellen.

Wat is het 3H-model?

Het 3H-model bestaat uit drie verschillende soorten content: Hero, Hub en Hygiëne. Deze drie soorten content zet je gedurende het jaar in. Iedere soort heeft zijn eigen doel, doelgroep en frequentie. Ondanks dat het 3H-model al sinds 2014 is opgericht door Google en het enorm gebruiksvriendelijk is, maken er nog maar weinig marketeers gebruik van.

De drie soorten videocontent volgens het 3H-model

Leuk, dat Hero, Hub en Hygiëne. Maar wat houden deze termen eigenlijk in?

Hero
Bij Hero-content pak je helemaal uit. Hero-content is meestal onderdeel van een grote marketingcampagne en creëert vaak een enorm bereik. Zo leert de doelgroep jouw product of merk kennen. Je wilt dat deze content de Wow-factor heeft, hier wil je indruk mee maken! Vaak neemt Hero-content door de grootse aanpak een flink deel van het marketing budget in beslag.

Hub
Hub-content kun je zien als terugkerende content dat leuk en herkenbaar is voor de doelgroep. Denk aan testimonials, behind the scenes of evenementen. Met deze content wil je een band opbouwen met jouw doelgroep, zodat ze regelmatig terugkeren naar jouw kanalen en merk.

Hygiëne
Hygiëne-content komt het vaakst terug in de 3H-content planning. Denk hierbij aan wekelijkse of tweewekelijkse momenten. Met Hygiëne-content wil je nieuw publiek aantrekken en je bereik vergroten. Hoe? Door de kijker te helpen en jouw kennis te delen. Denk aan tutorials, instructievideo’s, explanimations, tips & tricks, productvideo’s en andere videovormen om kennis te delen. Hierbij is het erg belangrijk om jouw Hygiëne-content online goed te positioneren, want potentiële kijkers zoeken vaak via Google naar deze video’s. Videomarketing speelt hierbij een belangrijke rol.

Meer weten over jouw video’s positioneren met behulp van videomarketing? Neem dan eens een kijkje op onze pagina.

Quooker // ZoomWorks

Maak het je doelgroep gemakkelijk en zorg daarnaast altijd voor de juiste videocontent met interactieve video.

1:54

Mastocytose // ZoomWorks

Leg complexe zaken op simpele en heldere wijze uit met behulp van een speelse 3D animatie.

2:36

Amcor // ZoomWorks

Vervaag de realiteit door 3D en echte beelden te combineren.

Welke videocontent op welk videoplatform

Sommige kanalen zijn geschikter voor een bepaald type content dan een ander kanaal. Daarom hebben wij de drie soorten content van het 3H-model gelinkt aan de vier meest geschikte videokanalen. Natuurlijk blijft het voor iedere marketeer belangrijk om te kijken via welke kanalen jouw bedrijf de doelgroep het beste kan bereiken.

Facebook
Bij de Hero-content wil je een zo’n groot mogelijk bereik creëren. Het meest geschikte platform om dit te bereiken is Facebook. Je kunt namelijk heel makkelijk content met elkaar delen, reageren en liken, waardoor het in het nieuwsoverzicht van andere Facebook-gebruikers verschijnt. Maar misschien nog wel het grootste voordeel: je kunt gericht adverteren op Facebook. Zo zorg je er voor dat jouw Hero-content bij de juiste doelgroep zichtbaar wordt.

Instagram
Bij Hub-content speel je in op bepaalde trends en zorg je voor herkenbare content. Instagram is een heel geschikt platform voor jouw Hub-content, omdat hier enorm veel gebruik wordt gemaakt van hashtags. Door hierop in te spelen en de juiste hashtags te gebruiken kan de doelgroep jouw content snel en gemakkelijk vinden. Denk aan #dilemmadinsdag op dinsdag of #throwbackthursday op donderdag. Let er wel op dat jouw content aansluit bij de gebruikte hashtags, anders komt jouw content niet bij de gewenste doelgroep terecht.

YouTube
Hygiëne-content, zoals instructievideo’s, tutorials, explanimations, productvideo’s en andere videovormen om kennis te delen, is erg geschikt om op YouTube te plaatsen. Veel YouTube-gebruikers zoeken naar dit soort content, er is geen tijdslimiet voor een video én ze zijn gemakkelijk op een website te plaatsen of te delen via andere kanalen. Zorg wel dat je jouw Hygiëne-content voorziet van de juiste metatags, omschrijving en andere elementen van videomarketing. Zo verschijn je in de zoekresultaten van jouw gewenste doelgroep.

LinkedIn
Op dit platform kun je in principe met alle soorten content terecht. Hub- en Hygiëne content lenen zich hier echter het beste voor. Dit zijn namelijk vaak video’s waarin je jouw professionele kennis deelt, wat goed aansluit bij het zakelijke karakter van LinkedIn. Doordat dit platform zakelijk wordt gebruikt en niet persoonlijk creëert een sterke hub- of hygiëne video weer nieuwe zakelijke mogelijkheden.

00:30

CBR // ZoomWorks

Breng theorie en praktijk dichter bij elkaar door middel van 3D animaties die dicht bij de werkelijkheid liggen.

0:51

Rabobank // ZoomWorks

Jouw klanten in het zonnetje zetten? Maak het persoonlijk met behulp van gepersonaliseerde video.

1:05

Vox Verkiezingen // ZoomWorks

Complexe processen, zoals het telproces tijdens de verkiezingen, op laagdrempelige wijze helder uitleggen met 3D animaties.

In het kort

Het 3H-model is in 2014 opgericht door Google om een consistente en simpele content strategie op te stellen. Het 3H-model bestaat uit drie verschillende soorten content: Hero, Hub en Hygiëne. Iedere soort content heeft zijn eigen doel, doelgroep en frequentie. Deze drie soorten content zet je gedurende het jaar in met een contentstrategie die goed vol te houden is. Zo bouw je een band op met jouw doelgroep.

Meer weten over het 3H-model? Of vragen over andere onderwerpen, zoals videomarketing? Wij helpen je graag!
Bel ons of stuur een berichtje.

‘Wij leveren altijd maatwerk.’
Wil jij je marketing een stevige boost geven met krachtige virtual explaining? Bel ons!
Thomas Tank
Mede-eigenaar en o.a. verantwoordelijk voor new business.