Scherm sluiten

ZoomWorks
Garderegimentsweg 1
7433 MA Schalkhaar (Deventer)
T: 0570-606686
E: info@zoomworks.nl

Stel je vraag aan ons

BTW: NL819233778B01
IBAN: NL70RABO0322863295
KVK: 09144639

Het 3H-model: versimpel én versterk jouw marketing

Een videostrategie was nog nooit zo makkelijk

Video is een belangrijk onderdeel van iedere marketing strategie. Dat wist je al. Maar welk soort video zet je wanneer in? En hoe bouw je met behulp van video een band op met jouw doelgroep? Vaak worden er uitgebreide strategieën bedacht. Het nadeel hiervan is dat deze vaak lastig zijn vol te houden op de lange termijn. Ons advies: hou het simpel en haalbaar. Met het 3H-model van Google kun je een consistente én simpele video strategie opstellen.

Wat is het 3H-model?

Het 3H-model bestaat uit drie verschillende soorten content: Hero, Hub en Hygiene. Deze drie soorten content zet je gedurende het jaar in. Iedere soort heeft zijn eigen doel, doelgroep en frequentie. Ondanks dat het 3H-model al sinds 2014 is opgericht door Google en het enorm gebruiksvriendelijk is, maken er nog maar weinig marketeers gebruik van.

De drie soorten videocontent volgens het 3H-model

Leuk, dat Hero, Hub en Hygiene. Maar wat houden deze termen eigenlijk in?

Hero
Bij Hero-content pak je helemaal uit. Hero-content is meestal onderdeel van een grote marketingcampagne en creëert vaak een enorm bereik. Zo leert de doelgroep jouw product of merk kennen. Je wilt dat deze content de Wow-factor heeft, hier wil je indruk mee maken! Vaak neemt Hero-content door de grootse aanpak een flink deel van het marketing budget in beslag.

Een mooi voorbeeld van Hero-content.

Hub
Hub-content kun je zien als terugkerende content dat leuk en herkenbaar is voor de doelgroep. Denk aan testimonials, behind the scenes of evenementen. Met deze content wil je een band opbouwen met jouw doelgroep, zodat ze regelmatig terugkeren naar jouw kanalen en merk.

Onze interactieve uitnodigingsvideo is een mooi voorbeeld van Hub-content.

Hygiene
Hygiene-content komt het vaakst terug in de 3H-content planning. Denk hierbij aan wekelijkse of tweewekelijkse momenten. Met Hygiene-content wil je nieuw publiek aantrekken en je bereik vergroten. Hoe? Door de kijker te helpen en jouw kennis te delen. Denk aan tutorials, instructievideo’s, explanimations, tips & tricks, productvideo’s en andere videovormen om kennis te delen. Hierbij is het erg belangrijk om jouw Hygiene-content online goed te positioneren, want potentiele kijkers zoeken vaak via Google naar deze video’s. Videomarketing speelt hierbij een belangrijke rol.

Deze instructievideo voor Hendrik Jan de Tuinman is een mooi voorbeeld van Hygiene-content.

Meer weten over jouw video’s positioneren met behulp van videomarketing? Neem dan eens een kijkje op onze pagina of neem contact met ons op.

Welke videocontent op welk videoplatform

Sommige kanalen zijn geschikter voor een bepaald type content dan een ander kanaal. Daarom hebben wij de drie soorten content van het 3H-model gelinkt aan de vier meest geschikte videokanalen. Natuurlijk blijft het voor iedere marketeer belangrijk om te kijken via welke kanalen jouw bedrijf de doelgroep het beste kan bereiken.

Facebook
Bij de Hero-content wil je een zo’n groot mogelijk bereik creëren. Het meest geschikte platform om dit te bereiken is Facebook. Je kunt namelijk heel makkelijk content met elkaar delen, reageren en liken, waardoor het in het nieuwsoverzicht van andere Facebook-gebruikers verschijnt. Maar misschien nog wel het grootste voordeel: je kunt gericht adverteren op Facebook. Zo zorg je er voor dat jouw Hero-content bij de juiste doelgroep zichtbaar wordt.

Instagram
Bij Hub-content speel je in op bepaalde trends en zorg je voor herkenbare content. Instagram is een heel geschikt platform voor jouw Hub-content, omdat hier enorm veel gebruik wordt gemaakt van hashtags. Door hierop in te spelen en de juiste hashtags te gebruiken kan de doelgroep jouw content snel en gemakkelijk vinden. Denk aan #dilemmadinsdag op dinsdag of #throwbackthursday op donderdag. Let er wel op dat jouw content aansluit bij de gebruikte hashtags, anders komt jouw content niet bij de gewenste doelgroep terecht.

YouTube
Hygiene-content, zoals instructievideo’s, tutorials, explanimations, productvideo’s en andere videovormen om kennis te delen, is erg geschikt om op YouTube te plaatsen. Veel YouTube-gebruikers zoeken naar dit soort content, er is geen tijdslimiet voor een video én ze zijn gemakkelijk op een website te plaatsen of te delen via andere kanalen. Zorg wel dat je jouw Hygiene-content voorziet van de juiste metatags, omschrijving en andere elementen van videomarketing. Zo verschijn je in de zoekresultaten van jouw gewenste doelgroep.

LinkedIn
Op dit platform kun je in principe met alle soorten content terecht. Hub- en Hygiene content lenen zich hier echter het beste voor. Dit zijn namelijk vaak video’s waarin je jouw professionele kennis deelt, wat goed aansluit bij het zakelijke karakter van LinkedIn. Doordat dit platform zakelijk wordt gebruikt en niet persoonlijk creëert een sterke hub- of hygiene video weer nieuwe zakelijke mogelijkheden.

In het kort

Het 3H-model is in 2014 opgericht door Google om een consistente en simpele content strategie op te stellen. Het 3H-model bestaat uit drie verschillende soorten content: Hero, Hub en Hygiene. Iedere soort content heeft zijn eigen doel, doelgroep en frequentie. Deze drie soorten content zet je gedurende het jaar in met een contentstrategie die goed vol te houden is. Zo bouw je een band op met jouw doelgroep.

Meer weten over het 3H-model? Of vragen over andere onderwerpen, zoals videomarketing? Wij helpen je graag!
Bel ons, mail ons, of stuur een berichtje.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennis maken?

Wij delen graag onze kennis.

Geheel vrijblijvend natuurlijk!

Send this to a friend