x

Animatie gebruiken om taalbarrières te doorbreken

Wat animatie allemaal wel niet kan doen.

Leuk nieuws! Amcor Flexibles Zutphen BV, een van onze mooie klanten, heeft de begeerde Kartoflex Arbo Trofee 2018 gewonnen! En daar zijn niet alleen zij trots op, maar wij ook. Wij hebben namelijk de animatie voor hen mogen maken.

De uitdaging bij dit project? Het verhaal begrijpelijk maken voor iedereen, ongeacht niveau of taal. Hoe we dat hebben gedaan? Door het beeld te laten spreken.

Persbericht

Het onderstaande persbericht geeft meer informatie en legt de kracht en meerwaarde van een goede animatie mooi uit.

Logo van Kartoflex


PERSBERICHT


KARTOFLEX ARBO TROFEE 2018 UITGEREIKT

Branche prijst opmerkelijke prestatie van Amcor Flexibles Zutphen BV

De Kartoflex Arbo Trofee 2018 is gewonnen door Amcor Flexibles Zutphen BV. Volgens de jury heeft Amcor Flexibles een bijzondere prestatie geleverd op het gebied van veiligheid. Smurfit Kappa Hexacomb uit Ermelo en Essentra Packaging uit Leeuwarden waren eveneens genomineerd.

Kartoflex, de branchevereniging voor kartonnages en flexibele verpakkingen, reikte op 29 november in Lelystad voor de vierde keer de Kartoflex Arbo Trofee uit. De prijs – een inmiddels zeer begeerde bokaal – is een beloning voor die bedrijven die een aantoonbare verbeter- of cultuuromslag hebben gerealiseerd op het gebied van branchespecifieke veiligheidsrisico’s.

Animatie om taalbarrières te doorbreken

De taalproblemen met buitenlandse chauffeurs leiden branchebreed regelmatig tot gevaarlijke situaties. Amcor Flexibles Zutphen BV werkte voorheen met een PowerPoint veiligheidsinstructie in drie talen, maar die werd door vervoerders niet altijd goed begrepen. Veel chauffeurs spreken of lezen geen Nederlands, Engels of Duits. Amcor maakte een animatievideo zonder spraak of tekst om de veiligheidsinstructies goed over te brengen aan anderstalige chauffeurs. Voordat ze het terrein op mogen, krijgen de chauffeurs de video te zien en krijgen ze een flyer met dezelfde pictogrammen als gebruikt in de animatie.

De jury roemt Amcor om de vernieuwende aanpak. De animatie is informatief, duidelijk en creatief. “Krachtig in zijn eenvoud en een mooi praktisch voorbeeld voor andere bedrijven.”

Veiliger werken met video en e-learning

Erwin van Tienoven, directeur van Amcor Flexibles Zutphen BV: “Wij zijn enorm trots dat we de Arbo Trofee 2018 hebben gewonnen. Veiligheid heeft bij Amcor Flexibles Zutphen BV de eerste en hoogste prioriteit, want we willen dat al onze medewerkers en contractors aan het eind van de werkdag gezond naar huis gaan. We stoppen door de hele organisatie heen veel energie in het veiliger maken van de werkplek. Niet alleen met technische maatregelen, maar ook door te sturen op gedrag, zoals met deze animatie. We maken steeds meer gebruik van video en e-learning om continu aandacht te geven aan veilig werken.”

Veiligheid prioriteit in branche

Samen met de partners in het Verbond Papier & Karton zet Kartoflex zich al jaren actief in voor veilig en gezond werken in de kartonnage- en flexibele verpakkingsindustrie. Met de invoering van de Kartoflex Arbo Trofee in 2015 besloot Kartoflex samen met de leden een extra stap te zetten om nog meer grip op veilig werken te krijgen.

Veilig werken is een gedeelde verantwoordelijkheid

De twee andere genomineerde bedrijven, Smurfit Kappa Hexacomb uit Ermelo en Essentra Packaging uit Leeuwarden, ontvingen een speciale oorkonde.De jury prijst Smurfit Kappa Hexacomb onder andere om de open cultuur die er heerst op het gebied veiligheid. “Veilig werken zit in de genen van de medewerkers”, aldus het juryrapport. Bijzonder bij Essentra Packaging is volgens de jury het STEP-publicatiebord dat middenin de productiehal hangt. STEP staat voor Stop, Think, Examine en Proceed. Via het bord kan elke medewerker op elk gewenst moment melding doen van een onveilige situatie. Hiermee creëert Essentra Packaging een veiligheidscultuur gebaseerd op gedeelde verantwoordelijkheid.

Over Koninklijke Kartoflex

Kartoflex is dé werkgeversvereniging van Nederlandse fabrikanten van kartonnages en flexibele verpakkingen. Kartoflex behartigt de belangen van haar leden op diverse terreinen waaronder cao, arbo, pensioen, opleidingen, milieu en voedselveiligheid. Als ondernemende branchevereniging vertegenwoordigt Kartoflex de branche al vele jaren in overleg met overheid, vakbonden en andere relevante organisaties. Kartoflex onderhandelt tevens over de arbeidsvoorwaarden binnen het Kartonnage- en Flexibele Verpakkingenbedrijf.

Den Haag, 30 november 2018

‘Een animatie zonder views is als een etalage zonder publiek.’
Wil je een hogere conversie? Bel me en ik vertel je de mogelijkheden.
Niek Kuipers
Mede-eigenaar & online videomarketeer. Gek op verhalen, conversie en klanttevredenheid.

Videomarketing doet er toe

Wil jij jouw marketing een stevige boost geven met krachtige videomarketing? Wij maken niet alleen vette video’s en te gekke animaties. Met onze slimme oplossingen in vindbaarheid, interactiviteit en personalisatie gaan we echt nog een stapje verder. Wij zijn ZoomWorks. Digitale marketeers en audiovisuele specialisten. We leveren maatwerk en zijn verslaafd aan klanttevredenheid.