x

Virtual Reality Laten Maken

Wij maken VR, 360 graden video en games. Dé toekomstige trends op het gebied van entertaining & explaining. En bereikbaarder dan de meest mensen denken...  

Wat is virtual reality?

Virtual Reality (VR) dompelt gebruikers onder in een gesimuleerde omgeving, met behulp van een VR-bril. Je creëert een meeslepende ervaring waarin de kijker zich in een andere wereld bevindt. Voeg hier interactiviteit aan toe en de kijker kan dingen doen waar de virtuele omgeving weer op reageert.  

En dat biedt kansen. Je kunt jouw kijkers iets laten beleven dat er (nog) niet is: toekomstplannen concreet ervaren, trainingssituaties simuleren of entertainen om jouw merkpropositie te versterken.   

Wil jij virtual reality laten maken?

Ons werk

00:30

CBR // ZoomWorks

Breng theorie en praktijk dichter bij elkaar door middel van 3D animaties die dicht bij de werkelijkheid liggen.

00:35

Port Of Rotterdam // ZoomWorks

Jouw klanten een kijkje geven in jouw toekomstplannen door middel van virtual reality.

6:46

Bremer Media & Events // ZoomWorks

Zorg voor een unieke ervaring met de kracht van een 360 graden video.

Toepassingen van VR

Virtual Reality kun je op verschillende manieren toepassen, onder te verdelen in twee gebieden: explaining en entertaining.

  • Explaining is meer de educatieve kant, denk bijvoorbeeld aan simulatietrainingen en therapieën in de zorg, onboarding binnen organisaties of interactieve leeromgevingen. Iets waar VR video zich goed voor leent. Het is namelijk relatief goedkoop vergeleken met groepstrainingen, en wereldwijd schaalbaar.
  • Entertaining, dat is VR video dat draait om beleving, om gevoel… om het prikkelen van je zintuigen. De kijker meenemen in een ervaring rondom jouw merk of product die blijft hangen.
Virtual Reality Laten Maken - ZoomWorks - JPG

VR: interactief of niet?

Laten we beginnen met niet-interactieve VR. Dit is een virtual reality vorm waarbij de kijker een VR video ziet, maar deze verder niet kan beïnvloeden. De kijker kan rondkijken door zijn hoofd te draaien of rondlopen over een vooraf bepaald pad. Dan nu interactieve VR. De gebruiker krijgt hierbij de controle. De kijker heeft invloed op de wereld waarin hij of zij zich bevindt. Denk aan het vrij rondlopen in een toekomstige woonwijk, het trainen van personeel op een boorplatform, of het installeren van een warmtepomp. Beeld je eens in welke mogelijkheden dit biedt voor trainingen, examinering of educatie! 

Ons werk

00:21

Renkumse Molen // ZoomWorks

Creëer een indrukwekkende, unieke beleving door animatiecontent te projecteren op objecten of gebouwen.

1:32

Whiffle // Zoomworks

Presenteer jouw product of dienst op unieke en onderscheidende wijze door middel van een 3D animatie.

1:54

Mastocytose // ZoomWorks

Leg complexe zaken op simpele en heldere wijze uit met behulp van een speelse 3D animatie.

Plan van aanpak bij virtual reality laten maken

STAP 1

Concept en prijs

Dagelijks merken wij dat er veel verwarring is over VR en de mogelijkheden. Bij een eerste kennismaking leggen we alles uit, laten het je beleven en kijken welke vorm het beste past bij jouw doel. Op basis hiervan maken we een eerste concept, komen met een passende prijs en een aantal voorbeelden. Daarnaast maken we een planning waarin je precies kunt zien wie wat wanneer doet én wanneer wij iets van jullie verwachten. 

STAP 2

Verhaallijn & Stijlframes

Als het concept helder is ontwerpen wij een aantal stijlframes, zodat je een idee krijgt van de uitstraling van jouw vr film. Daarnaast schrijven we een verhaallijn, zodat duidelijk wordt wat de kijker precies te zien krijgt in de video, gaat beleven in VR of moet doen om het resultaat te behalen.  

STAP 3

Animatic - Modelling

Hier werken wij het verhaal verder uit in een kale omgeving. Een animatic is puur bedoeld om te checken of het verhaal, de handelingen en omgevingen in de basis goed worden weergegeven. Wanneer dit helemaal goed staat en iedereen akkoord is gaan we verder met de volgende stap. 

STAP 4

Animeren & Texturing 

Tijd om jouw virtual reality ervaring tot leven te brengen! Onze specialisten zorgen ervoor dat jouw VR video er op en top uitziet en dat jouw kijkers ondergedompeld worden in een unieke en gave ervaring. Maar een virtual reality ervaring prikkelt pas écht de zintuigen als je er geluid aan toevoegt. Kies je hiervoor, dan gaan onze audio engineers nog aan de slag, en dan is jouw VR video écht af!


STAP 1 Concept en prijs

Dagelijks merken wij dat er veel verwarring is over VR en de mogelijkheden. Bij een eerste kennismaking leggen we alles uit, laten het je beleven en kijken welke vorm het beste past bij jouw doel. Op basis hiervan maken we een eerste concept, komen met een passende prijs en een aantal voorbeelden. Daarnaast maken we een planning waarin je precies kunt zien wie wat wanneer doet én wanneer wij iets van jullie verwachten. 

Veelgestelde vragen

Wat zijn de kosten van virtual reality?

De kosten voor een VR-ervaring zijn afhankelijk van verschillende factoren. Maar behapbaarder dan de meeste mensen denken, door de enorme technologische stappen die er zijn gemaakt. Wat wil je precies? Waar wordt het voor gebruikt? Moet er interactiviteit aan toegevoegd worden? Ook de duur en complexiteit van de virtual reality video spelen een rol in het bepalen van de prijs. Om je toch enige houvast te geven: de kosten voor virtual reality laten maken beginnen vanaf 15.000 euro. En een VR-bril met controllers heb je al vanaf 300 euro.

Wat is de doorlooptijd van virtual reality?

Gemiddeld duurt virtual reality laten maken zo’n 12 tot 14 weken. Maar iedere virtual reality ervaring is anders en vraagt weer om wat anders. Voor een precieze indicatie van de VR video doorlooptijd hebben we simpelweg meer informatie van je nodig. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Wat is augmented reality (VR in de werkelijke omgeving)?

Het verschil tussen virtual reality (VR) en augmented reality (AR)? VR speelt volledig af in een virtuele wereld, terwijl AR de virtuele wereld mixt met de echte wereld. Het bekendste voorbeeld van augmented reality is het razend populaire spel Pokémon GO. Maar ook ketens zoals Apple of IKEA maken gebruik van AR, om te kijken hoe die nieuwe iMac eruitziet op je bureau of die nieuwe bank past in jouw woonkamer. Dit kan via je mobiel, maar ook met behulp van een VR-bril.

‘Virtual reality inzetten voor jouw marketingstrategie?’
Wij vertellen je er graag meer over, maar nog leuker: we laten het je graag ervaren...
Niek Kuipers
Mede-eigenaar & online videomarketeer. Gek op verhalen, conversie en klanttevredenheid.

Wil jij een virtual reality ervaring?

Virtual reality (VR) kan voor vele doeleinden ingezet worden. Of het nou om entertaining of explaining gaat, er is van alles mogelijk met virtual reality. Dompel jouw kijkers en klanten onder in een unieke ervaring.