YouTube adverteren – YouTube marketing

Een video of animatie zonder views is als een etalage zonder publiek: mooi, maar niet effectief. Zorg daarom voor een goede marketing. Een tool zoals YouTube is hier zeer geschikt voor. Met een marktaandeel van 85% is YouTube namelijk de grootste bron voor online video. “YouTube marketing” bestaat uit adverteren op YouTube en video SEO.

YouTube advertenties en video SEO zorgt dat jouw video of animatie gezien wordt. Op deze pagina vertellen we je meer over het adverteren op YouTube. Meer weten over video SEO? Neem dan een kijkje op onze pagina over SEO.

1:05

HJ // Youtube Marketing Campagne

Hendrik Jan weet er alles van. Met behulp van videomarketing je kennis delen!

1:01

ZW // Prijscalculator 2D animatie

Benieuwd naar een eerste prijsindicatie van jouw animatie? Onze interactieve prijscalculator staat voor je klaar.

1:16

Testa // Shoppable animatie

Via shoppable video rechtstreeks jouw product aan de kijker verkopen.

YouTube adverteren en doelgroep targeting

Via Google Ads kun je jouw videocampagne opzetten. Het belangrijkste hierbij is dat je een goede selectie maakt in wie jouw video of animatie waar, wanneer en op welk apparaat te zien krijgt. Google gaat hier ontzettend ver in en daarom is het belangrijk hier goed over na te denken, testjes uit te voeren en continu bij te stellen. Je kan je doelgroep selecteren op basis van:

  • Demografische gegevens: onderverdeeld in leeftijd, geslacht, ouderlijke status en gezinsinkomen.
  • Interesse: onderverdeeld in vastgestelde interesses zoals: politiek, huis en tuin, media etc.
  • Zoekwoord: vul maar in.
  • Plaatsing: YouTube, YouTube kanalen, YouTube video’s, Websites en mobiele apps.
  • Onderwerp: onderverdeeld in vastgestelde onderwerpen zoals nieuws, reizen, sport etc.
  • Remarketing: hiermee kun je advertenties tonen aan mensen die op jouw YouTube kanaal of website zijn geweest. Let op: als je hier je eigen website voor wilt gebruiken moet je wel een cookie installeren.

Adverteren - YouTube adverteren - ZoomWorks - Gif

YouTube adverteren doet er toe

Jouw doel bereiken? Zorg dat jouw video of animatie gezien wordt met YouTube adverteren. Of gebruik andere slimme oplossingen van ons voor vindbaarheid, interactiviteit of personalisatie. Onze digitale marketeers en audiovisuele specialisten weten precies hoe jij jouw videostrategie het beste kunt vormgeven. We helpen je dan ook graag verder!

Kosten van YouTube adverteren

De kosten voor het adverteren op Youtube zijn afhankelijk van de advertentiekeuze en je doelgroepselectie. Op basis hiervan geeft Google je een inschatting van het aantal clicks of views. Je betaalt namelijk per click of view. Hiervoor kun je een budget instellen hoeveel je per click kwijt wilt zijn en kun je gebruik maken van een daglimiet. Gemiddeld kost het €0,05 tot €0,18 per click of view.

Iedere organisatie zit weer anders in elkaar en beschikt over een ander budget. Daarom kunnen we je geen formule geven waarmee je de exacte kosten kunt berekenen. We kunnen je wel een aantal vragen geven die je voor jezelf kunt beantwoorden. Deze antwoorden vormen de basis voor een exacte kostenindicatie op basis van een persoonlijk gesprek:

  • Wat is je doelstelling?
  • Hoeveel views moet je hebben om je doel te breiken?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe lang mag of moet de campagne lopen?

Kosten - YouTube Adverteren - ZoomWorks - GIF - GRIJS

Soorten videoadvertenties bij YouTube adverteren

De YouTube videoadvertenties worden weergegeven op YouTube, op sites en in apps van videopartners in het Display Netwerk, waaronder op tablets en mobiele apparaten. Dit is afhankelijk van de targeting of selectie. Als je dit hebt ingesteld kun je op drie verschillende manieren adverteren op YouTube:

  • TrueView InStream-advertenties: InStream-advertenties worden vóór, tijdens of na video’s op YouTube weergegeven, of op sites en in apps van videopartners. Kijkers kunnen ervoor kiezen de advertentie na vijf seconden over te slaan. Met TrueView-advertenties betaal je niet voor toevallige of onzekere vertoningen. Je betaalt alleen wanneer kijkers jouw video of animatie 30 seconden of langer bekijken of hier interactie mee hebben.
  • TrueView-advertenties met video discovery: Deze vorm van adverteren werd eerder ‘TrueView In-display-advertenties’ genoemd. Deze advertenties kun je plaatsen in zoekresultaten op YouTube, naast gerelateerde YouTube-video’s en op de mobiele homepage van YouTube. Je betaalt zodra mensen op de advertentie klikken.
  • Bumperadvertenties: Bumperadvertenties zijn korte videoadvertenties van zes seconden of korter en worden voor andere YouTube video’s getoond. De kijker kan deze advertentie niet wegklikken. Je betaalt op basis van duizend vertoningen.

Wil jij advies over YouTube adverteren of YouTube marketing?

YouTube adverteren door ZoomWorks

Bij ZoomWorks werken we met een team van uiteenlopende experts. Online marketeers, tekstschrijvers, audiovisuele specialisten… we hebben alles in eigen huis. Onze marketeers weten uit ervaring hoe je videomarketing tools zoals YouTube slim en efficiënt in kunt zetten, zodat jouw video gezien wordt én zijn doel behaalt. Bij ZoomWorks stopt het niet bij het opleveren van een video of animatie, het stopt pas als jouw doel is bereikt.

Team - Vacature - ZoomWorks - GIF - GRIJS
‘Een video zonder views is geen video.’
Dat zeggen we bij ZoomWorks altijd. Want je maakt een video (of animatie) om deze te delen met de wereld. En laten wij nou weten hoe je dat het beste kunt doen! Mogen wij jou ook helpen?
Niek Kuipers
Mede-eigenaar & online videomarketeer. Gek op verhalen, conversie en klanttevredenheid.